23 januari 2015

Iskall hemgjord...

 
..mandelmjölk
mmm..
 
 
Ofta på eftermiddagarna, ja faktiskt på förmiddagarna också när jag tänker efter:-), så blir jag sötsugen och behöver lite energipåfyllning.
 
Jag vill gärna kunna äta när jag är hungrig och sugen och har inga förbud när det gäller mat.
Det gör bara mig mer hungrig och sugen. Men däremot brukar jag ganska ofta tycka det är roligt att komma på bra alternativ att stoppa i sig.
I alla fall till vardags.
Gärna något som tillför någon liten vitamin eller mineral till kroppen.
 
 
Mandelmjölk är ett bra sätt att stilla sötsuget samtidigt som man får i sig lite nyttigheter.
Jag gillar att göra mandelmjölken lite tjockare i konsistensen, så känns den mer mättande.
 
 
Lägg 2dl mandlar i blöt över natten.
Skölj dem sen och häll dem i en mixer och mixa med ca 9dl nytt vatten, mer vatten om man vill ha en tunnare mjölk.
 För att sila bort mandelmixen så använder jag en nätpåse som man till exempel använder när man gör saft.
 
 
Krama ur nätpåsen för att få ut all vätska.
Förvara i kylskåp
den är allra godast iskall.
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar