12 februari 2015

Smarrigt, hälsosamt godis och sportlov..

 


Sportlovsveckan har verkligen rusat förbi. Mest har det varit innebandycup, skjutsa och fixa mat och barnen har haft jätteroligt med alla kompisar. Vi lyckades också hinna prova de nya längdåkningsskidorna precis innan det mesta av snön smälte bort och så har vi varit på skridskodisco!
Full fart med andra ord.
 
Häromdagen gjorde jag ett par varianter av godis utan socker. Jag använde mörk choklad och där i finns förstås en gnutta socker, men i övrigt inget tillsatt socker.
 
 
 
Mandelsnickers
 
mörk choklad
mandelsmör
hackad mandel och/ eller nötter
havssalt
 
Smält chokladen och bred ut nästan allt på ett bakplåtspapper.
Rör i hop de hackade nötterna med mandelsmöret och bred sedan ut det på den stelnade chokladen och strö på lite havssalt. Ringla på den sista chokladen ovanpå alltihop och ställ sen i kylen för att stelna igen. Skär sen i små bitar och lägg dem dubbelt.
 
Gott, och ett bra alternativ vid fika och när man är sötsugen!
 
 
 
Ett annat mycket smidigt och bra tips är att ta ut kärnan ur en dadel och fylla med lite mandelsmör.
Så gott!
 Allra godast blir de om man sen doppar dem i mörk choklad och förvarar dem i frysen en stund innan de ska serveras. 
 
Om jag inte minns fel har jag hittat båda de här recepten på någon hälsoblogg men det var länge sen så jag kommer inte ihåg var eller exakt recept.
Det bästa är att prova sig fram och ta bort eller lägga till det man själv tycker passar.
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar