9 maj 2015

Svartvinbär och syrener



Det börjar bli så grönt och fint i trädgården.
 
Svartvinbärsbusken har börjat slå ut.  
Så här på våren doftar ju de bladen såå gott! Mycket mildare än bären.
 



 
 
 

 
 

 
 
 
Det absolut första vi gjorde när det blev klart att vi skulle köpa vårt hus för fyra år sedan, var att plantera de här syrenerna! Vi fick ju inte tillgång till huset direkt så klart, så innan all renovering kunde sätta igång så var vi i trädgården och grävde! Då ska jag kanske tillägga att det var min mormor och morfars hus, så det var helt ok att vara här och gräva:).
 
 
Andra delen av trädgården hade en jättehärlig uppvuxen syrenhäck redan innan, men här var det en rabatt. Vi ville ha det lite mer ombonat och insynsskyddat så längs med staketet satte vi rosalila bondsyrener.
 
 
 
 
 
I går var jag ute i kvällssolen och kantgrävde och rensade bort gräs och ogräs i syrenhäcken. För mig är det inte stressande alls att göra såna saker. Jag gillar att vara ute och i trädgården och ofta tycker jag det är roligare att ha något att pyssla med. Till exempel att fixa med odlingar, rensa lite ogräs eller kanske ha något målarprojekt på gång.
 
 
 
 
 
 
Men för att kunna hålla det välskött vill jag ändå försöka göra det så lättskött som möjligt samtidigt som det ser ombonat och uppväxt ut.
 
 
 
 
Så jag tänker så här:
 
  • inte så mycket rabatter, men istället några ställen med små välfyllda land där ogräset inte tar sig upp. Gärna i gruset mot spaljé eller vägg.
 
  • Några rabatter finns det nu, kanske kommer jag att ta bort någon av dem, men minst en kommer i alla fall att få vara kvar. Den vill jag fylla ut med mycket marktäckare och annat som mer eller mindre sköter sig självt och kommer år från år. 
 
 
 
Nu har jag lagt dit gruset nedanför nya parkeringen! Det är också förberett för ett litet plank mot parkeringen och vägen och imorgon fortsätter vi såklart, så jag hoppas på fint väder!
 
Jag har tänkt att fixa med pallkragarna, göra plats för någon ny och fylla upp med jord och gödsel så att jag kan börja så ute så snart det blir lite varmare i jorden!
 
 
 
 
 
 
 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar