15 maj 2015

Långhelg igen!




Långhelg igen!
 
Vi passar på att köra vidare i trädgården när vädret är bra, och vi har fått en hel del gjort. Ett falurött litet plank mellan nya parkeringen och trädgården har kommit på plats. Jag älskar verkligen falurött och det är så roligt att vi kan behålla lite av det i trädgården. Förra året tog vi ju bort en jättefin faluröd bod i trädgården för att kunna göra poolen och att få en bra uteplats.
 
Framöver ska jag plantera något mot det röda, men det blir nog inte i år. Jag kanske ställer någon tomatplanta där så länge, för det blir väl varmt och gott mot väggen!

 
 
Vår främsta tanke med alla trädgårdsprojekt vi håller på med, är att få ihop den till en lite mer ombonad villaträdgård. Tidigare användes den här trädgården på ett annat sätt i och med att det var flera lägenheter. Och visst är det väl så att man nuförtiden använder sin trädgård på ett annat sätt än vad man gjorde "förr"?
 
Nuförtiden vill man ju gärna flytta ut och ha trädgården som ett eller flera extrarum med både utekök och soffor!
 
 
 
 
 
Vi kommer inte att köpa så mycket nya utemöbler i år förutom kanske någon solsäng som vi skulle vilja ha vid poolen, men annars kör på lite av varje som vi fått och lånat.
 
De här stolarna och med tillhörande soffa och hammock har vi fått och de var då i furu, förutom hammocken som är blå. Jag tycker om de möblerna för de är på något sätt både rejäla och sköna att sitta i, samtidigt som de är nätta. Så jag målade dem vita förra sommaren och i år ska jag försöka hitta några nya fräscha dynor som passar.
 
Hammock, hur mysigt är inte det!! Får se om den får blir vit också i år. Det är inte första prioritet men det skulle bli fint!
 
 
 
 
Vi plockade lite snabbt ut möblerna idag för att kunna sitta ute och äta för första gången i år, men möblerna behöver tvättas och någon av stolarna behöver en sista målarstrykning innan de är helt ok.
 
Piffningen får liksom komma lite senare som ni ser:). Just nu är det färdigställande av de olika projekten som gäller!
 
 
 
 

 
En spaljé vid trädäcket har vi också gjort klart, och därinnanför har jag alla plantor som jag fortfarande bär ut och in varje dag. Paprika, chili och olika tomatsorter! Tomaterna har inte alls vuxit lika mycket som vid samma tid förra året, förra året blev ju skördarna jättebra! Men jag hoppas de kommer ifatt och att det blir något i år också. Paprika och chili har däremot klarat sig än så länge, och de blev det inget av förra året.



Under plåtarna gömmer sig poolen och på det här trädäcket kommer vi tillbringa många sköna vår och sommardagar! 
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar