4 februari 2016

Semmelkladdkaka...och hur gick det med wrapsen??

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som jag sagt tidigare så älskar jag semlor och jag älskar kladdkakor!
 
Så när jag fick se receptet på semmelkladdkaka var det ju ett måste att baka:).
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var gott och supersmidigt att göra.
 
 
Semmelkladdkaka
 
150g smör
100g mandelmassa
2 tsk kardemummakärnor
2 dl strösocker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Smält smöret, riv mandelmassan och mortla kardemumman.
rör ihop
Blanda sen i alla andra ingredienser och rör försiktigt ihop.
Häll smeten i en form med löstagbar botten och grädda i ca 175g.
Ta ut den när den fortfarande är lite lös i mitten, ca 18 min.
Servera gärna kylskåpskall som en "vanlig" kladdkaka, och med vispad grädde och flagad mandel till.
 
 
 
Jag lät min stå inne några minuter för länge för min smak, jag älskar annars det här kladdiga i mitten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Men god blev den och som sagt väldigt lätt att röra ihop!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Något som blev extremt gott var semmelwrapsen som jag gjorde häromdagen!!
 
 
 
Inte på långa vägar lika snygga som de ursprungliga wrapsen från Tössebageriet!
 
Nej, de liknade mer tacosemla i hårt skal:), eller kanske korvbröd!
 
 

 
 
Lite svårare att få ihop snyggt.
 
 
Jag gjorde vanlig vetedeg och plattade ut så tunna cirklar jag kunde och gräddade dem ca 3-4 minuter. Inte för lång tid i ugnen, för då går de sönder när man ska vika dem.
 
 
Lite pilligt men jag kan ändå rekommendera att göra dem.
Så goda!




 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar