6 september 2015

Rårörda lingon

 
 
 
 
 
 
I veckan fick jag hem några liter lingon. 
Jag gjorde rårörda lingon av alltihop, nej förresten, lite av det frös jag in färska. Men jag gjorde ingen vanlig lingonsylt utan bara rårörda.
Det är ju så gott!
 
Det blev så gott att jag direkt blev sugen på mat som passar bra till lingonsylt.
Raggmunk med fläsk!
 
Det är nog flera år sedan jag gjorde det senast:), men det måste jag göra snart och ha de goda lingonen till. Eller köttbullar med potatis... och lingon...mmm!!
 

 
 
 
Jag vet inte om hållbarheten är så lång på rårörda, men jag gjorde bara ett par burkar att ha i kylen. Sen frös jag in i plastpåsar så man kan ha att ta fram efter behov.
 
 
 

 
 
Rårörda lingon
 
1 liter lingon
4dl socker
 
Lägg sköljda lingon och socker i en bunke rör om och låt stå en stund så socker smälter lite. Jag tog sen en elvisp på lägsta hastighet och körde försiktigt några varv. Sen rörde jag med en trägaffel tills allt socker lösts sig.
Färdigt!
 
Gjorde också lite rårörda blåbär! Det har jag aldrig gjort tidigare, men googlade och hittade lite tips. Jag gjorde på samma sätt som med lingonen men där behövs det inte alls så mycket socker.
Till 1 liter blåbär tog jag 1dl socker.
 
Gott att ha i filen till exempel. Ska också testa någon dessert med rårörda blåbär.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar